"... als je wilt afvallen dan moet je gťťn lange cardio trainingen doen!"

 

Cardio training is niet gericht op spierkracht of op een hoge vetverbranding maar op het hart, de longen en de bloedvaten;

Het is een zeer effectieve vorm van bewegen voor het uithoudingsvermogen en absoluut onmisbaar in een effectief trainingsschema!

 

 

 

 

Als vrouw denk je misschien niet meteen aan krachttraining om af te vallen, maar dit is ťťn van de beste manieren om de kilo's kwijt te raken!

 

 

 

WAT IS DE MEEST EFFECTIEVE

MANIER VAN TRAINEN om AF Te vallen?

 

 

Een interval training met een hoge intensiteit is de meest effectieve manier van trainen voor een hoge vetverbranding en een blijvende verhoogde stofwisseling. De training moet bestaan uit effectieve oefeningen (bij voorkeur met losse materialen) waarbij je tegelijkertijd meerdere spiergroepen aanspreekt in combinatie met cardiovasculaire oefeningen gericht op het uithoudingsvermogen.

 

 

 

INTERVAL KRACHTTRAINING = EEN HOGE VETVERBRANDING;

 

Door krachttraining worden spiercellen doelbewust afgebroken zodat het lichaam deze zal moeten herstellen. Het lichaam gebruikt hiervoor opgeslagen lichaamsvet en zorgt op deze manier voor een goed herstel. In de (rust) periode na de krachttraining wordt er nog steeds vet afgebroken, kortom de stofwisseling in rust word hoger door middel van krachttraining; je lichaam zal elke dag veel meer kcal verbruiken. Een ander groot misverstand is dat je veel (mannelijke)

spiermassa zal opbouwen maar dit is totaal niet waar! Vrouwen hebben bijna geen testosteron productie zoals mannen dat wel hebben en daardoor ontwikkel je als vrouw geen spiermassa. De spieren worden na verloop van tijd wel meer en beter gedefinieerd en dan krijg je een strak uiterlijk. De lijn van het lichaam wordt veel mooier omdat stevige spieren het vrouwelijk figuur beter doet uitkomen en er is geen tot veel minder sprake van een slappe en loshangende huid;

Krachttraining verhoogt je (cel)stofwisseling, ook de ruststofwisseling.

Krachttraining bevordert de groei van spierweefsel, spierweefsel verbrandt (ook in rust) overtollig lichaamsvet.

Met krachttraining verbrand je meer kcal uit vet en minder spieren dan bij cardio.

 

DE WETENSCHAP ACHTER CARDIO;

 

Het is zeker zo dat de energie die nodig is voor een langdurige cardio training op een lage intensiteit in verhouding het meest door vet wordt geleverd. Echter het is een grote misvatting te denken dat het trainen op deze lage intensiteit meer vet verbrandt dan trainen op een hoge intensiteit. Als je 6 kilometer in stevig tempo wandelt, verbruik je gemiddeld 270 kcal, waarvan 60% uit vet bestaat, dat zijn dus 160 kcal uit vet. Als je diezelfde 6 kilometer jogt verbruik je 450 kcal waarvan 40% uit vet bestaat, dat zijn 180 kcal uit vet. Op een hoge intensiteit verbrand je dus meer kcal uit vet en je verbeterd tegelijkertijd jouw uithoudingsvermogen!
Veel belangrijker is echter dat cardio training in periodes van energietekort, zoals tijdens afvallen, niet bijdraagt aan behoud van de spiermassa. Het lichaam gebruikt iedere dag een bepaalde hoeveelheid energie, ongeacht hoe actief iemand is. Deze hoeveelheid wordt de ruststofwisseling genoemd. Voor veel mensen ligt het werkelijke energieverbruik per dag niet veel hoger dan die ruststofwisseling. Vaak omdat mensen niet erg fysiek actief zijn gedurende de dag.

De ruststofwisseling wordt weer voor een groot deel bepaald door de hoeveelheid spiermassa die je hebt. Afvallen betekent in essentie dat je meer energie verbruikt dan je via je voeding inneemt. Het ontstane tekort wordt door het lichaam zelf aangevuld vanuit de vetdepots. Dit betekent dus dat je aan de ene kant het gebruik moet opvoeren en aan de andere kant de inname van energie moet beperken. Vandaar dat het Paleo dieet op dit moment zo populair is.
De hoeveelheid spiermassa in je lichaam is de meest belangrijke factor aan de verbruikkant. Spiermassa verlies zorgt voor een daling van het energiegebruik en dat betekent dat je nog meer aan cardio moet doen en daardoor krijg je een lichaam bestaande uit skinny fat. Skinny fat komt onder andere door teveel aan cardio training (duursport) en een verkeerde voeding. Iemand met veel skinny fat is wel slank maar toch met een te hoog vetpercentage en meestal ook in combinatie met veel loshangend huid.

SPIEREN EN VETVERBRANDING;

 

Hoe meer spieren iemand heeft, des te meer calorieŽn hij of zij verbrandt met simpelweg niets doen. Iemand die spiermassa verliest, vertraagt daarmee onmiddellijk ook zijn vetverbranding. Trainen met gewichten zorgt voor meer spiermassa, dus naast de calorieŽn die je verbrandt met de training zelf versnel je de vetverbranding de rest van de dag. Iemand die alleen met een dieet afvalt en daarbij niet sport, verliest voor iedere kilo vet gemiddeld ook een kilo spiermassa. Zo krijg je dus geen mooi figuur, want voor een mooi figuur heb je wel spiermassa nodig en als je daar ook elke keer wat van verliest dan blijft er niet veel meer over. Dan zie je ook bij veel mensen dat de huid heel slap word en gaat hangen.

 

DE VETVERBRANDING WORDT STEEDS LANGZAMER DOOR CARDIO

 

De verbranding gaat dus steeds langzamer werken en zodra er meer gegeten wordt vliegen de pondjes er weer aan. Afvallen met dieet en cardio gaat sneller. Maar ook hier kleven nadelen aan. Ten eerste leert het lichaam van iemand die veel cardio doet heel snel zuiniger om te gaan met energie, wat betekent dat je steeds langer of intensiever bezig zult moeten zijn, om even veel vet kwijt te raken. Zal een beginner met een uur intensieve cardio nog zoín 600 calorieŽn verbranden, na een jaar zal dit nog maar 400 zijn!

 

CALORIEEN VERBRANDEN

 

Bovendien doet cardio training niets voor de spiermassa en te veel cardio gaat zelfs ten koste van de spiermassa.

Vier kilo extra spiermassa betekent dat iemand dagelijks 100 calorieŽn extra zal verbranden, zonder daar verder iets voor te hoeven doen.

Dat komt neer op 5 kg puur vet per jaar.

 
 

 

© FIT 4 WOMAN - INFO@FIT4WOMAN.NL